2015-01-14

Min hemmagjorda KAKAO to die for :-)

Jag måste bara få slå ett slag för min hemmagjorda varma kakao.

Ser ju verkligen inte aptitlig ut haha... men den är SÅ GOD!!! 

Chokladdrycker i all ära men alltså... är det fortfarande folk som dricker O'boy?
Jag menar visst är den god men..  den är ju späckad med socker :-/
Sen har vi ju Ögonblink (vilken är min personliga favorit) som är enkel och bra. Bara hälla i pulvret i 2 dl kokande vatten så har man en chokladdryck som är söt och god... söt ja. Socker i den oxå :-/ Kanske kan den funka på utflykter där man inte kan ha med sig kannor och termosar (fast.. på vilken utflykt kan man inte det?? Hmm... det hör ju liksom till haha). Sen om man är uppe i fjällen, i snön, eller mitt i skogen osv... vart ska man kunna få tag på varmt vatten då till sina små ögonblinkspåsar? haha.

Nä, det är bättre att göra egen hemma. Kanske inte nödvändigtvis billigare men nog fasen så mkt godare, nyttigare och samvetsvänlig :-)

Här är min kakao jag brukar göra. OBS! Den är sååå mättande och jag står mig flera timmar på den.

1,5-2 dl fetmjölk
0,5 dl vispgrädde 40%
20 gram smör (ni kan ta hur mkt/lite smör ni vill... det ger en sååå god och rund smak på kakaon)
1-2 rågade tsk ren kakao
1 tsk ekologisk flytande vanilj (eller pulver, spelar ingen roll)
Sötning efter behag.

Jag skriver sötning efter behag för personligen använder jag ekologisk honung som jag älskar. Man kan ta Sukrin, sötrix, kokossocker, björksocker eller annat socker som inte påverkar blodsockret om man vill. Honung påverkar ju lite men jag känner inte av det så mkt så därför faller mitt val på honung. Men ni får göra som ni själva känner för :-)

Ibland öser jag i mer smör bara för det är så jäkla gott men då lyckas jag oftast inte dricka upp allt för man blir mätt på så lite.

LCHF is da shit :-D

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...