2009-10-25

Kladdkaka

Blev så akut sugen på choklad innan så jag tänkte att jag skulle baka en kladdkaka. Sagt och gjort. Den är nu inne i ugnen :D

Tänkte dela med mig av receptet idag när jag "freestylade" lite :) Tog även lite andra ingredienser oxå. Får hoppas kakan blir god för smeten var det ju verkligen kan jag säga!! :P Skriver receptet i den ordningen jag häller i det.

2 dl socker
ca 1 dl kakao
150 gram smör
100 gram 70% choklad eller mörkare (eller vanligt marabou om ni hellre vill det)
2 dl mjöl
1 rågad tsk vaniljsocker
en nypa havssalt
ca ½ dl sirap. (Ta vilken du vill, jag tog den ljusbruna.)
lite kokt kaffe.

Smält smöret och chokladen. Under tiden det smälter så blandar du sockret och kakaon. När smöret har smält så blanda ner det i sockret och kakaon och rör runt. Blanda samman mjöl med salt och vaniljsocker och häll det i smeten. Rör om. Tillsätt sedan äggen. Rör om igen. Tillsätt sedan sirap samt kaffe och rör runt till en slät smet och häll sedan i en form med avtagbara kanter. (Springform.) In i ugnen på 175 grader i ca 15-20 min. Låt kallna och servera med grädde eller glass.

Bild kommer kanske sedan :)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...