2009-06-09

LCHF Ugnspannkaka

Hittade ett urbra recept på en lågkolhydratisk ugnspannkaka på Raringens blogg. Originalreceptet kan ni hitta här.

Jag modifierade det dock lite granna pga att jag inte hade bl.a. saffran (som jag för övrigt ÄLSKAR ;)) eller tillräckligt med kokos hemma. Resultatet blev OK men inte mer faktiskt. Gör nog inte MIN variant fler gånger hahaha.

En långpanna:

4 ägg
4 dl mjölk
1 dl grädde
25 g smör
1,5 dl kokos som jag mixat till mjöl

1,5 dl sojamjöl
1 tsk fiberHUSK
1 msk kanel (cirkamått)
1 msk sötningsmedel

Gör såhär:


Sätt ugnen på 225 grader. Om du använder kokosflingor kan du köra dessa i mixern för att få mer mjöllik form på dessa. Blanda de torra ingredienserna. Rör ned mjölk, grädde och smält smör. Vispa sist i äggen.

Grädda mitt i ugnen tills pannkakan fått lagom med färg, ca 20-35 minuter.

Tyvärr har jag ingen bild på hur den såg ut precis efter uttagandet från ugnen men jag har dock en bild från när vi skulle äta det tillsammans med den URGODA vaniljsåsen jag hittade på ovanståendes blogg :) Den blev riktigt god och krämig!!

DSC05734


Detta fick fungera som efterrätt idag :) (Och faktiskt även som frukost men då hade jag inte gjort vaniljsåsen ännu :))


DSC05733


Vaniljsås.... MUMS!!



I övrigt så har jag ätit lax till middag idag tillsammans med Tsatziki och grönsaker. (Blomkål, brocolli och några slantar morötter.) Mkt gott men sen nån timme efter maten bröt helvetet lös med min mage. Jag har hållit på med denna kosten i lite mer än 3 veckor nu tror jag det blir va? (sen den 22 maj iaf) och aldrig nånsin har jag råkat ut för detta. Under dessa tre veckor iaf. Innan det så har jag råkat ut för det MASSVIS med gånger. När jag åt kolhydrater i massor. Jag är alltså förstoppad just nu och det gör så ont så ont så ont att jag kallsvettas och skakar nästn varje gång detär dags för toalettbesök . Börjar nästan bli rädd för att äta middag och sen gå på toaletten. Min tröja var TOTALT dyngsur efteråt och jag var rent slut. Fullständigt utpumpad. Utmattad. I såna lägen känner jag just då att det hade varit lätt att hellre välja att dö! Så ont har jag. Jag har ju haft problem med magen sen jag var 11 år. Legat på sjukhus för det och allt. Och jag har varit på åtskilliga undersökningar men läkarna hittar ingenting. Tarmar och allt därtill ser fullständigt normalt ut och det är ju skönt i sig att veta men vad sjutton var det då som orsakade alla mina magproblem? Jo, det måste ju såklart varit mitt leverne och min kost som jag intog under alla tider på dygnet. Blandningar med fett, kolhydrater och MASSA socker. Geisha var (och är fortfarande mitt absolut favoritchoklad bara det att jag inte äter det längre, jag saknar det helt enkelt inte.)


I alla fall det jag skulle komma till var att jag TROR det kan vara fiberHUSKen jag köpte igår. För jag kände detsamma igår efter intagit det i ett bröd jag bakade och det blev samma ska idag efter denna ugnspannkakan jag gjorde med FiberHUSK i.


Vad tror ni?? Kan det vara så?


Nä, nu väntar sängen!


Godnatti!!! :)


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...