2007-05-07

Mormor & Morfar - Farmor & Farfar

Läste som vanligt Majsans blogg imorse och där läste jag om  hennes mormor som hon mist. Det fick mig att börja tänka på mina mor-, och farföräldrar lite... Over my dead BODY biatch!!:evil:

Iaf... hon var mkt berest. Farmor vet jag inte om hon var. Jag tror inte det faktiskt... Ja gud det finns SÅ mkt att berätta om dom så gud haha. Min farmor hade säkerligen levt än idag om det inte vore för att hennes TV exploderade en gång när hon hade somnat i fåtöljen. Den började brinna och då vaknade hon såklart och sprang in till grannen (det var en kär familj från Chile som inte hade nån tfn och brukade låna farmors.) Men ni vet hur gamla människor är. Dom ska rädda vad som räddas kan så farmor sprang in bland allt igen och efter ett tag öppnade hon balkongen och då får ju elden syre och till slut svimmade hon av på balkongen. Hon klarade sig inte utan dog väl på sjukhuset tror jag. Hon hade andats in för mkt i lungorna. Liten och knubbig var hon men vig som en ballerina. Bara nån vecka innan detta hade hon varit hos läkaren för årlig konotroll eller vad det nu var och hon var, förutom sina dåliga knän, frisk som en nötkärna så hon hade GARANTERAT levt idag! Det är vi alla 150 % säkra på! Funderar på att när jag får barn och jag får en flicka ska hon heta Karla Lydia Inger och sen namnet vi väljer. Karla hette mormor, Lydia hette farmor och Inger heter mamma. :) Ja Martins mamma får väl oxå ha sitt namn med. Men hon heter Ann-Britt. Hennes polska namn blir Ann-Britt på svenska.

Nä, nu måste jag verkligen gå coh äta. Är så hungrig så jag svimmar snart!

Ha en kanonfin dag på er! Njut av livet medan ni kan och lev i nuet och försök lös eventuella konflikter ni har med nån ni håller kär. Det tjänar ni båda på...



Jag har varken mormor, morfar, farmor eller farfar kvar i livet. Morfar och farfar hann jag aldrig ens träffa. Dom dog innan 1981. Farfar 1972 och morfar 1978. Men mormor och farmor hann jag med. Farmor dog först. Året var 1988. Jag var bara 7 år men än idag minns jag hur hon gjorde varm choklad till mig på morgonen när vi var nere och hälsade på. (Vi bodde i Värmland på den tiden fram till 1992.) Chokladen hon gjorde var alldeles för SÖT oxå haha. Denna fick jag efter jag skrämt henne och hon låtsades bli rädd haha. Hon satt alltid och läste morgontidningen så kom jag: "BÖÖÖHHHH" och så hoppade hon till och jag trodde nog på fullaste allvar att hon blev rädd hahaha.

Semestrarna i Skåne och hos farmor och mormor var dom bästa! Mormor... hahaha ja, du hon var allt ett kapitel för sig... ja, inte när jag var 7 då men åren innan hon gick bort vart hon lite småsenil och kunde berätta samma saker om igen och skratta lika hjärtligt åt det var gång.... ja, även som ung och medelåldern antar jag hon var unik för käften den hade hon med sig och ingen satte sig på henne, inte!!Gud nåde den som försökte.) Yr var hon (egentligen inte) och slängde sig på väggen så fort vi kom (när hon blev äldre.) Och det var bara elände och elände. (Hon tog upp allt dåligt som hände i världen då) men efter en stund var det som bortblåst. Hon pinnade på ut till kaffet (hon kokade vatten på spisen och hällde sen i kaffekannan. Äkta kogekaffe som som säger på skånska hehe) trots att vi sa åt henne att sitta och att vi kunde hämta. Men då mådde hon så bra så, hon kunde hämta. Sen vart det kakburkarna. Ja gud, den kvinnan hade MÅNGA! Och vi barn älskade det! Hos mormor och farmor fick vi ALLTID kakor! =) Och det var minsann inga skitta köpekakor där inte (iaf inte i början) utan det var hembakat för hela slanten! Hos farmor fick man alltid bl.a. struvor och cigarrer. Kanske inte det nyttigaste men ACK så gott! Hos mormor blev det många havreflarn och maränger. Ja, även sockerkaka om jag inte minns fel. Och så den sedvanliga Vaniljglassen med chokladkross i till oss barn. Sen fick vi alltid apelsinsaft till det i dessa stora ölglas haha. Sen i vardagsrummet stod den traditionella godisskålen som vi ungar tömde så fort vi kom dit. Jag har flera minnen av mormor då hon var med mig genom hela tonåren ända fram till 2001 då hon gick bort sent på kvällen på sjukhuset. Jag gillade att åka till mormor. En gång i veckan, varje torsdag, åkte vi dit och då städade vi (läs Åsa och Camilla, jag diskade och dammsög ibland. Men jag fick mest gå och handla på hörnan med hennes pinsamma miljötygpåsar i både grönt och orangea haha. Några som jag önskar att hade idag.) Camilla duschade henne och gjorde vid håret. (Rullade upp det med spolar.) Mormor var inte den som ringde hela tiden och ville man skulle komma dit för hon, liksom min mamma, gillade att vara själv och hade inga problem med det. Hade hon bara Lyckohjulet, Ricki Lake och alla andra såpor, talkshows, sitt kaffe så var hon nöjd. Min mormor var väldigt berest oxå! Hon hade varit över HELA Europa! Ryssland, Polen, Bulgarien, Monaco, Ungern, Italien... you name it! (Och detta efter att morfar gått bort så hon var ju inte purung då om man säger så utan i 60-årsåldern.)  Jag har en superfin liten brun väska hon köpte till mig i Monaco. Döfin. Antagligen gillades den av flera då en som kom in i familjen lite senare tog den och hävdade att det var hennes!

 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...